Udvikling, trivsel, omsorg og nærvær er centrale ting

I Dragehaven skabes det gode børnehaveliv med høj pædagogisk faglighed

Det er Dragehavens mål, at vi gennem pædagogisk indsats kan medvirke til at skabe et godt børnehaveliv for alle børn.

Derfor vil I i Dragehaven møde voksne, der er nærværende, anerkendende, har en positiv omgangsform og -tone i forhold til børnene, forældrene og personalet i mellem.

I Dragehaven skaber vi trivsel og læring hos det enkelte barn ved at være opmærksomme på betydningen af den nære relation mellem barn og voksen og relationerne mellem børnene.

Når det grundlæggende og basale behov for nærhed og omsorg er på plads, så ser vi børn med stor virkelyst, der deltager, leger, lærer og udvikler sig i tætte relationer på tværs af alder og køn i Dragehavens børnefællesskaber.

I Dragehaven arbejder vi ud fra en anerkendende tilgang til barnet

I Dragehaven arbejder vi ud fra en anerkendende metode der hedder ICDP.

Igennem metoden får pædagogen redskaber til ar møde barnet på dets præmisser.

Det gør vi bl.a.  ved at vi har fokus på barnets ressourcer og er bevidste om, at børn er forskellige af sind, temperament og læringsstil, har vidt forskellige kompetencer og derfor også har forskellige behov for kontakt, omsorg og støtte.

Vi lytter til barnet og justerer os i forhold til barnet. Vores udgangspunkt er at se bag om barnets handlinger og forstå dets intentioner.

I vores interaktioner med barnet er vi engagerede, positive, anerkendende samt tydelige i vores forventninger.

I Dragehaven har vi én gruppe: Dragerne. (15-08-2023). Vi har valgt at lave én gruppe for at alle børnene får en nært og stærkt sammenhold sammen. Det giver ligeledes plads til at hvert enkelt barn kan blive tryg ved alle voksne. Det er i Dragerne vigtigt for os at arbejde med relations dannelse og nye venskaber. Det gør vi for at vi, 1: give nyankomne børn muligheden for at lære alle børn og kende i opstarten. 2: Sikre at vi alle ser hinanden hver dag og kan snakke om det vi finder vigtigt. Vi arbejder med de nye venskaber gennem fx fri for mobberi, hvor vi snakker med børnene omkring det at være en god ven og hvad det at inkludere nye børn har af betydning for deres trivsel. Derudover er børnene altid en aktiv medspiller i hvordan dagen ser ud i Dragehaven og de kommer ofte med på råd når vi leger eller planlægger aktiviteter.

I Dragehaven er der fokus på børns trivsel og den sprogligudvikling

I Aalborg kommune har man bestemt at lave Trivselsevalueringer på alle børn to gange om året.

Trivselsevalueringerne er børnehavens arbejdsredskab til møderne med jer og for at sikre en tidlig opsporing af børn der ikke er i trivsel.

Hvis vi har en særlig opmærksomhed eller bekymring omkring barnet, bliver der afholdt et dialogmøde med jer forældrene og eventuelle relevante samarbejdspartnere.

Det er ligeledes bestemt i Aalborg kommune, at der skal fortages sprogvurderinger på alle børn inden de fylder 3,2 år.

Når vi har lavet sprogvurderingen, får I forældre besked om resultatet. Hvis sprogvurderingen viser, at der er behov for en ekstra indsats, har vi mulighed for et samarbejde med en kompetent talepædagog.

NYT: Musik og levende legekultur

Som noget nyt, er vi begyndt at lege med musik leg og læringen, hvilket på sigt ville blive udbredt på begge stuer. Lige nu er det primært hos Løbebillerne dette forekommer, men kan snart ses i resten af huset.

Levende legekultur er et forløb alle institutioner i Nibe området har deltaget i og har givet anledning til vores måde at anskue børns leg og øge deres legekompetencer ud fra et eksperimenterende grundlag. Det er allerede i fuldt spil og vi arbejder ud fra at skabe nysgerrige børn som ønsker at lege og lære gennem legen.