Trygt og ærligt forældresamarbejde er vigtigt for alle i Dragehaven

I vores forældresamarbejdet er der plads til ærlig dialog til gavn for barnets trivsel og udvikling

Forældresamarbejde er et vigtigt arbejdsredskab for alle medarbejdere i Dragehaven. Det er vigtigt for os at sige hej og farvel til alle børn og forældre, få overlevet en af de gode eller svære oplevelser fra dagen. På samme måde er vi også interesseret i jeres hverdag hjemme.

Forældrenes tryghed og tillid til os, smitter af på børnene. Vores oplevelse er, at når der er et trygt og tillidsfuldt miljø er det et stærkt bidrag ind i et konstruktivt forældresamarbejde.

Dragehaven har klare forventninger til jer som forældre. Vi forventer:

• At I kommer til os, hvis I har noget på hjertet – både ris og ros. Det er vigtigt for os, at vi får snakket om tingene, når de er aktuelle
  • At I er åbne og imødekommende for et godt samarbejde, så vi sammen kan gøre det bedste for jeres barn
  • At I tjekker op på jeres barns garderobe (har tøj med til årstiden, skifte tøj).
  • At I arbejder målrettet med at gøre jeres barn renlig
  • At I arbejder bevidst med at gøre barnet selvhjulpen
  • At I bakker op om det pædagogiske arbejde og tiltag i Dragehaven
  • At I holder jer orienteret via Min institution /tavlerne og mails
  • At I melder tilbage på det, der skal gives tilbagemelding på – også til tiden
  • At I afleverer et barn der er veludhvilet og rask -klar til en dag i børnehave
  • At I medbring madpakke og drikkedunk med vand

Til den første samtale i børnehaven, taler vi også om hvilke forventninger I har til os som børnehave.

Tre fastlagte samtaler med forældre i den tid, barnet går i børnehave

Opstartssamtaler med jer forældrene holder vi inden barnet starter. Dette gør, at vi på forhånd kender til vigtige forhold omkring barnet og jer.

Efter 3 måneder holder vi en opfølgende samtale, hvor vi taler om, hvordan det har været for både barn og jer forældre, at starte i Dragehaven. Vi drøfter, om der er noget, der skal justeres for at styrke barnets tryghed og tilknytning til voksne og kammerater i Dragehaven.

Skoleparathedssamtaler afholdes et år inden barnet skal starte i skole. Denne samtale skal sikre, at vi sammen kan gøre barnet klar til skolestart året efter.

Forældremøder afholdes en gang om året med stor deltagelse

Forældremødet er en anden måde, vi samarbejder med forældrene på.  Hvert år har vi et pædagogisk tema, hvor forældrene inddrages og har mulighed for at komme med deres input.

Sidste år var temaet sociale fællesskaber, og hvordan man som forældre kan bidrage til børnenes trivsel og de sociale fællesskaber i børnehaven. Forældrene fik også mulighed for at vende forskellige spørgsmål med hinanden, så der internt i forældregruppen også blev skabt en forståelse for hinanden.

Forældrebestyrelsen bliver hvert år valgt eller genvalgt til forældremødet.

Madordning bliver der taget stilling til hvert andet år. Det er forældrebestyrelsen, der beslutter om der skal være madordning eller ej.

Forældrebestyrelsen et aktivt og engageret organ i Dragehaven

Heldigvis har vi mange engagerede forældre i Dragehaven, der bidrager positivt til børnehaven og dens udvikling.

Bestyrelsen består af fem medlemmer og enten en eller to suppleant. Derudover sidder den pædagogiske leder og en medarbejder med i bestyrelsen, dog uden stemmeret.

Forventningen til bestyrelsen er, at de deltager aktivt i møderne, besvare mailkorrespondance med den pædagogiske leder og altid har for øje, at de taler og sidder i bestyrelsen for alle børn og forældre i børnehaven og målet med bestyrelsesarbejdet er at bidrage positivt.

Fælles arrangementer i løbet af året arrangeret af bestyrelse sker ca. fire gange om året. Her er der fast tradition for en sommerfest, arbejdsdag, stafet for livet i børnehavens navn og så et valgfrit arrangement, i år en discofest.