Lækre og sunde madpakker er en fast del af hverdagen

Dit barn får en sund økologisk morgenmad i Dragehaven

Sund og nærende morgenmad er vigtigt for at få en god start på dagen. Derfor servers der hver dag økologisk morgenmad til de børn der ikke har spist hjemmefra.  Vi serverer havregryn eller mysli med mælk og rosiner mellem klokken 6.15-7.15.

Vi skaber en hyggelig stemning i køkkenet for de børn der spiser morgenmad og sidder alle ved bordet til vi er færdige med at spise.

Børnenes lækre madpakker er med til at skabe nysgerrighed på nye madvare

Madpakken har en helt særlig værdi for børnene. Det er en af de ting barnet har med i børnehaven, som kobler hjemmet og børnehaven sammen.

Spændingen er stor, når madpakken skal åbnes, særligt hvis barnet ikke selv har været med til at lave den. Børnene glæder sig altid til måltiderne og fortæller stolt hvad de har med i madpakken.

Børnene bliver inspireret af hinanden til at prøve nye ting, når de fx ser vennen, spiser gulerødder, vil de også have det med i madpakken.

Vi spiser hver dag klokken 9.00 og 11.30. Barnet har én madpakke med, hvori der både er formiddagsmad og middagsmad.

Spisesituationerne er en vigtigt læringsrum, hvor vi i Dragehaven vægter sunde værdier omkring spisning. Vi har til begge måltider ”gumletid” som er 5-7 minutter, hvor der er helt ro og alle spiser deres mad.

Økologisk frugt og hjemmebagte boller spises i fællesskab på legepladsen

Hverdag kl. 14, samler vi alle børnene og tilbyder frugt og grønt og hjemmebagte boller. De fleste dage spiser vi frugt udenfor på vores bænke.

Sukkerpolitik har vi ingen af i Dragehaven, bare sund fornuft

Forældrebestyrelsen og børnehaven har sammen besluttet, at vi ikke behøver en 0 sukkerpolitik men, at vi i stedet bruger vores sunde fornuft. Vi har tillid til, at I som forældrene ved, hvad der er godt og sund for jeres barn at indtage af mad.

Sund og varierende madmakke der hovedsageligt består af rugbrød og grønsager er altid vores opfordring til forældrene. Børnene må ikke have mælkesnitter, slik eller chokolade med i madpakken.

Ved højtider og andre festlige sammenkomster i børnehaven serveres der af og til kage, småkager og saftevand.

Bålmad og fredagsfrokost er hyggelige stunder vi har i Dragehaven

Vi har ikke madordning i Dragehaven, men vi bestræber os på vigtigheden i at børnene får lov til at deltage i madlavning. Derfor har vi indført Fredagsfrokost, som er et koncept, hvor børnene hver fredag står for madlavningen til det resterende af huset. Det spænder bredt hvad vi får og kan være alt fra hjemmelavet koldskål til fiskefrikadeller og kartofler. Det vigtigste er at vi er sammen om at lave maden.

Bålmad smager bare rigtig god og vi laver tit bål i Dragehaven. Her får vi suppe, pølser med brød og ved særlige lejligheder skumfiduser og mariekiks.