Hyggelige, sjove og spændende traditioner er der mange af i Dragehaven

Fødselsdage er noget særligt, hvor barnet skal fejres og være i fokus

Flaget bliver hejst af fødselaren og en lille fødselsdagshilsen vil blive skrevet på tavlerne i garderoben, for den store dag skal naturligvis fejres. Til formiddagsmaden kl. 9.00 bliver fødselaren fejret med sang og gave.

Udover at blive fejret i børnehaven på selve dagen, er der også mulighed for at invitere sin turgruppe hjem til fødselsdag.

Fødselsdage kan også holdes hjemme, når barnet har fødselsdag. Turgruppen kommer på besøg en fredag mellem ca. kl. 10 og 12. I forældre står for at servere lidt mad, der kan gøre det ud for en let frokost og evt. lidt dessert.

Det er blevet bestemt fra såvel institution og bestyrelsen at der også gerne må medbringes boller i børnehaven når barnet har fødselsdag, det er dog bestemt at det kun er boller og en pakke smør. Det er bestemt for at udligne økonomiske og praktiske forskelle.

”Fastelavn er mit navn…” sådan synger vi hvert år i Dragehaven

Fastelavnspynt pryder Dragehaven i ugerne op til fastelavn. Vi laver også fastelavnsris fra grene, som barnet selv har fundet i naturen. Dit barn vil med stolthed få sit fastelavnsris med hjem.

Traditionen tro afholder vi en fastelavnsfest. Børnene kommer i deres flotte udklædninger, vi slår katten af tønden, synger og hygger derefter med lækkerierne fra tønden. Nogle år bager vi selv fastelavnsboller andre år kommer forældrene med fastelavnsboller, som vi nyder sammen om eftermiddagen.

Påskeløb og påskefrokost for hele børnehaven

Karsen, påskepynten og andre kreative påfund laves i ugerne op til påske.

Hygge og fællesskab er omdrejningspunktet for vores påskeløb og påskefrokost, som afholdes hvert år inden påskeferien. Vi starter med at tage på et sjovt og spændende løb, med opgaver der skal løses, for at hjælpe påskeharen med at finde dens kurv. Påskeharen hopper rundt mellem træerne til stor glæde og spænding for børnene.

Til påskefrokosten serverer vi rugbrød med lækkert pålæg og æg fra egne høns. Børnene er selv med til at vælge, hvad de vil have på deres rugbrød og er selv med til smøre madderne, hvilket ofte gør at spiser rigtig meget og har mod på at prøve noget forskelligt.

Julen er hjerternes fest – også i Dragehaven

Ingen stress og jag for jule-pynt-produktionen og julehemmelighederne, starter vi med allerede sidst i november. I stedet skruer vi i december ekstra op for hyggen.

En julebog medbringes hjemmefra, den hænges på en snor på stuen. Hverdag trækkes et af børnenes navne og til spisning læses den medbragte bog.

Gudstjeneste i kirken deltager vi i hvert år. Efterfulgt af julehygge i børnehaven, hvor vi serverer risengrød og saftevand til frokost. Nissen på loftet, som denne dag tramper så hårdt rundt, at lamperne på stuerne bevæger sig, han får også en skål risengrød.

Få indblik i dit barns hverdag, når vi byder på forældrekaffe fire gange om året

Forældrekaffe er en fast tradition i Dragehaven, hvor du som forælder kan komme og drikke en kop kaffe/the i børnehaven og lege lidt med dit barn.

Formålet med forældrekaffe er at give dig, som forælder mulighed for at få et lille indblik i børnehavens hverdagen og hygge sammen med dit barn, på barnets daglige hjemmebane.

Vi har både morgenkaffe og eftermiddagskaffe, så lige meget hvilket job du har, er der mulighed for at komme og spille et spil med dit barn eller tegne en tegning. Forældrekaffe er mellem 7.00-9.00 eller 14.00-16.00.