Pædagogisk læreplan

Dragehaven arbejder ud fra Aalborg kommunes børnesyn ”Børn er ligeværdige mennesker med ligeværdige rettigheder til at blive set, hørt og opleve sig betydningsfulde. Børn er fra begyndelsen kompetente med en iboende vilje til aktiv kommunikation og social deltagelse. 4 Børn lærer i sociale relationer, og de er afhængige af nærværende og kompetente professionelle i vores daginstitutioner og dagpleje''.

Derudover har vi i Dragehaven i mange år arbejdet ud fra vores egen definerede kerneopgave ”At skabe trivsel og læring for det enkelte barn”.

Vi anser også legen som være et af de vigtigste elementer i barnets leg og relations dannelse mellem hinanden og til fagpersonalet. Leg er ikke bare leg, leg er læringen. ''Børn leger ikke for at lære, men lærer når de leger. Leg er dybe intense og lystfyldte praktiske læreprocesser. I Dragehaven betragter vi legen som grundlæggende for barnets udvikling og understøtter blandt andet fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet''.

I Dragehaven prioriterer vi læring i rutinesituationerne højt. Rutinesituationerne er gode pædagogiske læringsmiljøer, da de præges af mange gentagelser. Det barnet ikke mestrer i dag, øver det sig på igen i morgen. I de aldersblandede grupper ser vi meget omsorg og læring på tværs 6 af alder. De yngre spejler sig i ældre, de større børn hjælper de yngre og mindes dengang de selv fik mere hjælp.

I arbejdet med det æstetiske børnemiljø vægter vi i Dragehaven, at det er børnene kreative ting, der pryder væggene, det skaber mange spændende og lærerige samtaler mellem barn og voksen, men også mellem børnene. Derudover er der på Dragehavens vægge fokus på sprogstimulering, fx en aktivitet, hvor man skal flytte på ord for at danne sammensatte ord eller rimord, derudover har vi bogstaver og tal til at hænge forskellige steder i børnehaven.

I Børnehaven Dragehaven benytter vi os ofte at nærområderne. En stor del af vores hverdag foregår uden for i alle former for vejr. Vi tror på at der ligger mange fordele ved at børn er og lære at være i uderummet mest muligt og lærer at nytænke leg, som udfordre deres fantasi. Ligeledes er der meget forskning som tyder på at børn som er meget ude er i bedre balance og naturen kan formå at justere børns nervesystem. Ligeledes bliver børn som ofte er ude mindre syge, da deres kroppe er vant til skidt og skiftende temperaturer.

Kilde: Niels Ejbye-Ernest, forskning lavet for Nordea Fonden, 29 marts 2021.

• Naturen som rum: Grønne områder er restituerede og urodæmpende for børn.
  • “Kvalitetsnatur” kan understøtte udvikling af opmærksomhed og modvirke forskellige former for opmærksomhedsforstyrelser. Kvalitetsnatur defineres som et naturområde, der er meningsfuldt for barnet og at vigtige omsorgspersoner har indflydelse på, hvordan de forholder sig til omgivelserne eks. planter og dyr.
  • Megen tid i natur giver stærkere, sundere og oftere normalvægtige børn med sænket risiko for type 2-diabetes. Børn som tilbringer meget tid udendørs danner mere D-vitamin og sover bedre end børn, der ikke tilbringer tilsvarende tid udendørs.
  • Udfordrende terræn (eks. glatte sten) inspirerer til at afprøve kroppens muligheder, fremme motorisk udvikling og fællesskaber.
  • Naturen er fantasi- og trivselfremmende, da tilgængelige genstande i grønne omgivelser bryder med strukturen i dagligdagen og får børn til at lege på kryds og tværs af bedstevenner, køn og alder.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.